Tips voor het verkopen van je huis

Op dit moment is de huizenmarkt weer aan het stijgen en ook de hypotheekrente is erg rendabel. Helaas is het vaak wel erg lastig om een goede reclame te maken voor je te verkopen adres. Een dure reclamespot op televisie is natuurlijk geen optie, dus moet je het kleiner aanpakken. Maar hoe? Dat lees je in onderstaand artikel.

Prijs vaststellen

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je woning nou echt waard is. Laat hem daarom taxeren door verschillende taxateurs. Bij elk van hen leg je uit dat je misschien wel je huis wilt verkopen, maar dit is simpelweg een truc. Laat de waarde bepalen door meerdere specialisten en neem daar het gemiddelde van. Zo weet je best nauwkeurig hoe waardevol je woning is op dit moment. Zo is het voor jou ook gemakkelijker om de juiste vraagprijs op te stellen, zonder dat je deze te hoog of juist te laag schat.

Daarnaast is het van belang om goed te onderhandelen over de uiteindelijke vraagprijs als er al potentiële kopers zijn. Hierbij is het noodzakelijk dat je geen zaken overhaast en zeker ook niet te veel druk zet op de klanten. Wees redelijk en als je beneden de gewenste prijs zit, overweeg dit dan ook goed. Misschien is dit wel het beste bod dat je gaat krijgen. In Nederland is het namelijk zo dat gemiddeld het bedrag dat betaald wordt voor de huizen 8 procent lager is dan de oorspronkelijke vraagprijs. Dit geldt overigens niet overal, uiteraard.

Inrichting

Natuurlijk ben jij blij met de inrichting van je woning. Een mooi schilderij aan de muur of een grote leren bank voor de televisie, het past allemaal perfect in jouw plaatje. Maar dat geldt vaak niet voor de koper(s). Deze houden misschien helemaal niet van kunst en dat is toch echt een afknapper als ze dat dan zien op hun toekomstige adres. Zorg er dus op tijd voor dat je alle overbodige decoraties opbergt en de kleuren van de muren en deuren neutraal houdt. Een witte kleur of crème doet het altijd goed. Houdt dit goed in je achterhoofd als je toe bent aan de eerste bezichtigingen. Het is bijvoorbeeld een optie om inspiratie op te doen bij verschillende woonwarenhuizen of op de site van directhuisverkopen.com. Doorgaans zorgen dergelijke bedrijven ervoor dat het interieur dat zij opstellen voor zo veel mogelijk mensen aantrekkelijk is, waardoor de kans ook groter is dat ze iets kopen of bestellen. Dit is misschien een goede verkooptruc, maar het is ook voordelig voor jou als verkoper. Zo weet je precies wat de gemiddelde mens leuk vindt als het gaat om interieur. Kom je er dan nog niet uit, schakel dan bijvoorbeeld een stylist in. Deze expert gaat tot het gaatje om jouw huis helemaal op orde te krijgen.

Makelaar

Uiteraard is een goede makelaar ook al een stap in de juiste richting. Als je bijvoorbeeld een lekkere goedkope makelaar hebt gevonden, is de kans groot dat hij of zij niet erg flexibel is in zijn werk. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat hij alleen op dinsdag en woensdag bezichtigingen regelt, want hij heeft andere belangrijkere prioriteiten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Zorg er dus voor dat je ruim van tevoren weet met wat voor persoon je te maken hebt, zodat je niet teleurgesteld wordt als het er eenmaal op aankomt. De makelaar moet in staat zijn om (bijna) elke dag bezichtigingen te doen, dat is eenmaal zijn werk. Het is ook niet raar als je hierom vraagt, dat hoort hij gewend te zijn. Dit vergroot tevens de verkoopkans.

Daarnaast is de presentatie van de expert uitermate belangrijk. De kunst van het vertellen, schrijven en foto’s maken zijn allemaal aspecten die hij moet bezitten. Als dat niet het geval is, wees dan erg kritisch. Lees de advertenties goed door, maak zo nodig bezwaar op de foto’s en luister goed naar zijn verhaal. Alles moet perfect zijn om de woning zo snel mogelijk te verkopen. Je betaalt de specialist hier immers voor, dus dat mag je ook van hem verwachten. Stelt hij teleur, dan zijn er genoeg andere experts op dit gebied die jou graag willen helpen. Misschien voor een iets hogere prijs, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je een goed verkooppraatje op zak hebt.

Online verkoop

Veel bedrijven als Funda zijn gespecialiseerd in het verkopen van huizen. Zorg ervoor dat jij jouw woning zo snel mogelijk op dit online platform zet, zodat iedereen weet dat jij aan het verkopen bent. De site gaat uit van een basisprincipe, waarmee de positie van een advertentie bepaald wordt. Hierbij letten ze op de kwaliteit, volledigheid en betrouwbaarheid van het artikel. Zorg er daarom voor dat je jouw reclame veel aandacht geeft, zodat de kans groter wordt dat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan als men zoekt in jouw regio. Zo wil men graag een echte video zien met echte beelden, geen gemonteerd werk. Verder is het ook van groot belang om de advertentie levend te houden. Hiermee bedoelt men dat je regelmatig even controleert of er nieuwe informatie bij de reclame moet komen, omdat er wijzigingen in of rondom het huis plaats hebben gevonden. Dit kan bijvoorbeeld een tuin zijn die in bloei staat. Als je namelijk begonnen bent met adverteren in de winter, is dat niet erg aantrekkelijk. Een ‘s zomers gazon wekt doorgaans meer aandacht. Het plaatsen van nieuwe foto’s is dus erg relevant. Bovendien zijn extra’s altijd gewenst. Een 360-graden video is tegenwoordig erg populair, dus als het mogelijk is, zet deze dan ook op de website. Maar ook een duidelijke plattegrond van het betreffende adres is altijd goed en dit wordt niet alleen gewaardeerd door de potentiële kopers, ook Funda ziet dit als professioneel. Zo is de kans groter dat je hoger komt te staan en daardoor wordt jouw advertentie vaker bekeken. Ten slotte is het altijd slim op diverse sociale media platformen jouw woning te adverteren. Zo is de kans groter dat meer mensen jouw reclame zien en dat maakt de verkoopkans ook groter.